Followers

My buddies..!!


Mlm nie ttbe plak tringat kt my frenz.rindu la nk glak2 ngn dorg.. :(


CIK KIOH, my best fren kt kampus.d mna ad kasih d c2 la cik kioh brada.lantai2 cik habibah la mnjdi bukti keakraban ktorg.Tp..2 sume da blalu. now, we're in diff tmpt blaja. lpas cik kioh amek kptsn nk benti blaja, die dok umah tnam anggur(xpasti anggur ijau or purple).hmmm...lme gak la tnam anggur mse 2.then, cik kioh dpt smbung blaja lam course yg die nk sgt.dip mikrobiologi klu xsilap la..rgi mse sbb cik kioh nie kpale otak bijok!! mle2 g matrik pas2 dpt degree sc.computer.xlme cik kioh btahan ngn course yg die amek.staun slps 2,cik kioh bru la msok u lain amek diploma.da elok2 blaja kt tmpt bru,die nie gatai tgn p isi borg spa.Ha, kn da dpt!!  kne tuka lg tp xigt da kt mne cik kioh kne g blaja.harap2 xde ptukaran da ea cik kioh..hehehe ;)

LALOLA..ha, die nie len cket ngn cik kioh tp sme biol jep.huhuhu
lalola nie jnis yg ske wt hal sniri,kalut n xske susahkan org.umo lalola agk mde staun dri kasih ngn cik kioh tp thp kematangan lalola, kasih pn klah tp de mse2 je kot.(xmau klah 2.. :D) kisah si lalola nie agk kritikal d sbb kan course.lbey kurg ngn cik kioh la.sbenanye kami ber 3 nie mmg xmntk course sc.computer tp da i2 yg d bri.oleh krn kbencian yg teramat sgt ngn computer nie, lalola tnpa mbuang mse trus memohon u lain ngn course yg lalola minat. bakat melukis yg ad pd lalola nie mmg xdpt d nafikan kot.!! cantik sgt lukisan lalola. ngn kptsn spm nye yg cemerlang,mntk la pape ofkos la dpt(dip ape ntah..kos design2 klu xsilap).hmm... 2-2 shbt kasih yg pnah sme2 mnjd classmate da pergi mbawa haluan msing2 lam bidang berbeza. rzki kmi msing2 d tmpt yg berbeza bkn jd penghalang tuk kami bershbt...insyaallah.

KAK HUSZ..ble lgi kte nk jmpe.hope nti dpt jmpe time k.husz konvo ek.rindu my 1st roomate yg sgt2 baik n sntiase mnjga kbajikan mkn & mnum ku.hehehe..lam blik yg kcik pn ley de dpur tp xde la smpi msk2.mknn ktorg mmg xpnah ptus.thats y la bdan kasih pn mkin ari mkin tembun. :D
asl blik cuti kt umah je,mak abah bising bdan mkin naik.haishhhh..nk wt cane, kasih nie jnis menghabiskan mknn.rzeki xley tolak(alasan smata-mata).skang k.husz da abes blaja.ntah2 da keje kot kt mahkamah.pape pn, kasih doakan yg terbaik tuk k.husz ek.smoge cpt kawen! huhuhu

ok.pesan kasih smoge kte sume menghargai kawan yg sentiasa bersama ngn kte ketika sedih & gembira. papai..!!




kenangan masum 2011

                                                          blik dari prasmian pembukaan masum 2011

Masum 2011..majlis sukan universiti malaysia this year ngan jayanya blangsung kt upm start bpe ari bln ek? ala..lpe la plak. tp yg pasti netball msok lam fasa 1 start 20-25hb jun.kontinjen unisza gerak p upm 18hb mlm n sok pgi nye bru la smpai kt upm.punye la jauh pjalanan smpai nek lenguh tulang punggong den.huh!!

bygkan  4 bjik bas bwk atlet unisza.ramaikan? ha..sbenanye xde la ramai cam korg pikirkan.de sbijik bas nie,bwak 12 0rg atlet, s0rg coach n 2 0rg pokcik drebar. mak aihh, ini suda lbey..! tp nk wt cane,ketentuan illahi. :D 

0rg len jelez tgk keselesaan mreka xsedemikian rupa (cam plek je ayt nie). aahhh! abaikan jep.xde mark tuk tatabahasa pn kn.huhuhu 
nk thu, kasih cket pn xjelez ngn dorg 2 sebabbbbbb...i tgolong lam 12 org yg btuah 2.huahuahua..bkan ktorg nie special sgt pn cme this year netball game kt uni.malaya bukan kt upm.that's y la ktorg nye bas kosong jep xshare ngn mne2 atlet.bas 2 ktorg yg pnye.yeay!!!

mkin jauh pjalanan, mkin bnyk tidur.org len mkin jauh pjalanan mkin skit bdan.hahahaha :p



blagakkan ktorg? hehehe ^_^
pjalanan ke upm slamat n trafik pn lam keadaan lancar.smpai la kt area kuantan dkat2 ngn gambang(klu xsilap la) nga syok2 tdo ttbe PHOOMMMMMMM!!!! tp xtkezut pn ngn bunyi 2.ngn slambernye smbung tdo. sit da slesa da tp bau 2 xbpe nk slese.asl hangit smacam je nie?? ati da xsdap da..mmg bas yg d banggakan bjaya mengeluarkan bau hangit & memalukan kami mlm 2 gak.haishhhhhhh!!!memlm buta gak bas nie nk hangit..pe la slhnye hangit kt u.m. xsaba lgsg!

Disebabkan tol hangit, ktorg tsadai 2 jam di tpi lebuhraya pantai timur. hah, nie la mkn die klu blagak sgt td.dgn kuasa bulan, pokcik bjaye mnyembuhkan basnye.. cayalah..!! 
lbey kurg lam kol 12 ktorg smpai kt u.m. da settle penginapan sume, ktorg merebahkan bdn la.pnat nye mcm ktorg nie yg bwak bas.ish3

Jadual plawanan ktorg amat memahami..smpai u.m 19hb n 1st game ktorg start 22hb.
ha..nmpk x nmpk x?? ktorg de 2 hari tuk bfoya-foya taw!! @_@
bjalan sakan pusing2 k.l(knon2 xpnh g k.l) mmg best la..pakcik bwk je mne ktorg nk g. hilang sume pnat,skit2 bdan smlm da dpt ubt bjalan.



Keesokan harinye.."sok trun training kol 7 pgi.spe lmbat siap!!" ha..nie la nada kapten netball.mmg mkn dlm la tuk org yg sokmo lmbat :D


 
                                                        nmpk x beg ngn bju ktorg? hehehe

22-25hb ktorg bjuang utk team unisza dgn kmampuan yg ada smpai la ke titisan pluh yg terakhir. hadehhhhh pnat da mnaip nie.xyh la nk cte sal game ktorg yg MENANG 2.hik3
tp yg pnting ktorg dpt pengalaman bru lam masum. atlet2 yg diploma sila la pulang ke unisza smbung ngadap mke lecturer mreka n yg degree bli tiket blik umah msing2.



ha..kasih pn kmbali ke umah tokwan mjadi bibik kpd mayra si comel yg bnyk ragam.nk taw spe mayra? tungguuuu......

p/s: mekasih yep unisza coz bgi ktorg bju,suar,sweater,beg,topi yg cntik.yg pnting skali duit poket yg masyukkkkk ^_~


Wajah baruuuuu..

Salam sejahtera d ucapkan kpd kasih yg da bkurun d ank tirikan. sian nye kamoooo..jgn nanges yep.skang kasih da dpt 'wajah' bru. ^_^  nmpk lgi muda,cantik berseri g2.kisah kasih yg lme 2 kte simpan lam diary lme then msok lam stor blakang umah.dok c2 diam2.yeay!!!

Hmm...da lme xngadu naseb ngn kasih jd xtaw nk taip pe.xpe2..slow2 k. :D smbil mnaip, tlinge dok dgr lgu ALBI NADAK by FARES.sayu jep dgr lgu nie.lgu nie kasih ske dgr time mlm.layannnnnnn....lgu mse zman berduka dlu.ngahahahahaha...
istighfar3..!!! ske sgt glak sat g nanges(ayt yg slalu kuar dri mlut mak).hik3
da xde pe nk d ngarut kan ptg2 cam nie.sat lgi nk p tgk cte kawin masal drama indon kt astro ria.

ok, da la ek..cme pesan kasih spy kenangan lme yg kasih smpan lam stor td jgn spe2 brani kuarkan blik.amaran keras utk diri sniri!!! hehehehe ;p

Melalut Sat..!

hmmm..cane la nk cte. xtaw nk start dri mne.asl la mlut ak nie laju je nk bcakap.hah!!! padan mke ak. kan da kne marah.huhuu..
 
haipp haipppp!!! pe la nak jadi ngn mulut ak nie.time org nak baik, ak plak wat hal. kerana mulut, hatiku binasa.hahaha..pepatah baru tercipta 2. :d xpe la org nak ckp pe pn..pe ak wt sbena nye nk merungkai kesangsian yg lme tpendam. sakit hati nie skejap je. ape yg penting? kerjasama!! bgus wonderpet.
 
skang wonderpet nk bina 1 kehidupan yg baru insyaallah kehidupan yg lbey d redhai hingga ke akhir hayat. biar sakit ati, tp yg penting kesabaran 2 yg tinggi pasti de balasan. saya kuat!!!! yeay..!!!


P/S : entry nk melalut je nie.da tensen ngn final exam. ~lalalalala.. 




~Surah - surah amalan~



     Alhamdulillah..di pagi jumaat yang mulia,penghulu segala hari nie saya bukan nak luahkan perasaan (hehee) tapi nak share sedikit ilmiah yang saya baca kepada yang sudi membaca.Hidup kita nie tak siapa tahu bila datangnya ajal.ada manusia Allah s.w.t kurniakan jangka hayat yang panjang,ada manusia Allah tetapkan usianya hanya seketika didunia ini.Perjanjian antara hamba dan penciptaNYA segala-galanya sudah tertulis.

     Seperti yang kita pelajari, tidak ada seorang pun yang akan terlepas daripada siksaan kubur.Sesungguhnya Allah subhanahuwataa'la amat menyayangi hamba-hamba nya lalu diturunkan kitab suci Alquran sebagai pembimbing kita bukan sahaja didunia,malah di akhirat yang kekal abadi.Izinkan saya berkongsi ilmu mengenai surah-surah amalan dan kelebihannya.

SURAH AL-FATIHAH

Sabda Rasulullah s.a.w :"Sebaik-baik Al-Quran adalah(iaitu surah al-Fatihah)". (H.R. Baihaqi).Amalkan membaca Surah Al-Fatihah sebelum tidur diikuti dengan membaca Surah Surah Al-Falaq dan Surah An-Nas dan Al-Ikhlas sebanyak 3 kali.Insya'Allah kita akan dilindungi daripada gangguan syaitan.

 SURAH AL-BAQARAH

Sabda Rasulullah s.a.w :"Bacalah surah al-Baqarah di rumahmu kerana sesungguhnya syaitan tidak akan masuk rumah yang dibaca di dalamnya surah al-Baqarah." (H.R. Al-Hakim)

SURAH AL-KAHFI

Abu Sa'id al-Kudri meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Sesiapa yang membaca al-Kahfi pada hari Jumaat, pasti nur akan meneranginya antara dua Jumaat. " (Riwayat dikemukakan oleh al-Sayuti - dinilai sahih).

Abu Darda' meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : "Sesiapa yang menghafaz 10 ayat dari awal surah al-Kahfi, ia terpelihara daripada Dajjal." (Riwayat Muslim -dinilai sahih)

SURAH YASIIN

Sabda Rasulullah s.a.w. ,"Barangsiapa membaca surah Yasiin di permulaan hariakan dipenuhi hajat pada hari itu." (H.R. Al-Darimi) 

Sabda Rasulullah s.a.w., "Sesungguhnya bagi setiap sesuatu itu ada hati, dan hati Al-Qur'an ialah Surah Yaasin iaitu jantung Al-Qur'an. Sesiapa yang membaca Surah Yaasin, nescaya dituliskan oleh Allah pahala bersamaan sepuluh kali membaca Al-Qur'an seluruhnya. (Hadis riwayat At-Tarmizi dari Anas r.a.)

Rasulullah s.a.w. juga bersabda : Surah Yaasin dinamakan di dalam kitab Taurat dengan sebutan "At-Mu'ammah" (yang umum), yang mengumumkan
pembacanya dengan kebaikan dunia dan akhirat, menanggung segala bala baik dari kesusahan di dunia mahu pun akhirat.Amalan ini juga akan dilindungi dari setiap keburukan dan kejahatan serta segala hajat dan kemahuan akan Allah kabulkan. Jika dibaca dalam satu malam semata-mata mengharapkan keredaan Allah, nescaya Allah akan mengampunkan dosanya.(Hadis riwayat Malik, Ibnu-Sunni dan Ibnu Hibban).

Surah Yaasin ni juga jika diamalkan, akan terselamatlah kita dari
kehausan di hari KIAMAT.

SURAH AL-DUKHAN

Sabda Rasulullah s.a.w. ,"Barangsiapa membaca surah al-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70000 para malaikat di waktu pagi." (H.R. al-Tirmidzi)

"Sesiapa yang membaca Haa Mim(surah) yang disebut padanya al-Dukhan ia akan menikmati waktu pagi dalam keadaan mendapat keampunan." (Riwayat Ibn Kathir dengan jalur yang riwayat yang dinilai Jaiyid)

SURAH AL-MULK

Sabda Rasulullah s.a.w. ,"Sesungguhnya dalam Al-Quran ada satu surah yang mempunyai 30 ayat yang memberi syafaat kepada seorang lelaki sehingga ia diberi keampunan (iaitu surah Al-Mulk)." (H.R, al-Nasai')

Sabda Rasulullah s.a.w., "Ia adalah surah pelindung.Ia menyelamatkan (pengamalnya) daripada azab kubur." mereka yang mengamalkan membaca akan surah ini, akan mendapat syafaat dan keampunan dosa-dosanya. Mereka yang membacanya pada setiap malam, insya'Allah akan terselamat dari azab kubur.(Riwayat al-Tirmizi dan dinilai Hasan Gharib)

SURAH AL-KAFIRUN

Sabda rasulullah s.a.w. ,"Apabila kamu hendak tidur di waktu malam maka hendaklah kamu membaca ...(surah al-Kafirun) kemudian tidurlah bila selesai membacanya kerana ia adalah pembebasan daripada syirik." (H.R. al-Tirmidzi)

Sesiapa yang membaca Surah Al-Kafirun, maka bandingannya seperti membaca seperempat Al-Quran, disamping terlepas dari syirik, terjauh dari godaan syaitan dan terlepas dari peristiwa yang mengejutkan (Riwayat At-Tarmizi).
 

SURAH AL-IKHLAS

Sabda Rasulullah s.a.w. ,"Barangsiapa membaca .....(surah Al-Ikhlash) seolah-olah ia membaca sepertiga Al-Quran." (H.R. al-Tirmidzi)


     Alhamdulillah..dapat juga saya kongsi ilmu pada hari ini.semoga Allah merahmati hidupku serta kepada sesiapa yang sudi membaca dan mengamalkannya.Saya sentiasa mengingati pesan seorang guru saya iaitu "Jaga Iman,Jaga Amal." perempuan yang baik untuk lelaki yang baik, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.Tak terkecuali juga kepada ~Kasih Pemelihara Agama~ (^_^)

Kisah Rahsia Disebalik Solat,Puasa dan Syafaat Rasullullah S.A.W

     Rasullullah S.A.W. membaca ayat yang bermaksud: 'Jagalah waktu-waktu solat terutama sekali solat yang pertengahan, sembahyang Maghrib itu adalah saat di mana taubat Nabi Adam A.S. diterima. Seorang mukmin yang ikhlas mengerjakan solat Maghrib kemudian meminta sesuatu dari Allah maka Allah akan perkenankan'. Sabda Rasullullah S.A.W.: 'solat Isya' (attammah). Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan solat Isya' berjamaah, Allah S.W.T. haramkan dari terkena nyalanya api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titian sirath.'
     Sabda Rasullullah S.A.W. seterusnya: Solat Subuh pula, seorang mukmin yang mengerjakan solat subuh selama 40 hari secara berjamaah, diberi oleh Allah S.W.T. dua kebebasan iaitu:
  • 1.       Dibebaskan dari api neraka.
  • 2.       Dibebaskan dari nifaq (sifat munafik).
     Setelah orang Yahudi mendengar penjelasan dari Rasullullah S.A.W. maka mereka berkata: 'Memang benarlah apa yang kamu katakan itu wahai Muhammad (S.A.W). Kini katakan pula kepada kami semua kenapakah Allah S.W.T. mewajibkan puasa 30 hari ke atas umatmu?'.
     Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Ketika Nabi Adam memakan buah pohon yang dilarang, lalu makanan itu tersangkut dalam perut Nabi Adam A.S. selama 30 hari. Kemudian Allah S.W.T. mewajibkan ke atas keturunan Adam A.S. berlapar selama 30 hari. Sementara izin makan diwaktu malam itu adalah sebagai kurnia Allah S.W.T. kepada makhlukNya'. Kata orang Yahudi: 'Wahai Muhammad, memang benarlah apa yang kamu katakan itu. Kini terangkan kepada kami ganjaran pahala yang diperolehi dari puasa itu.’ Sabda Rasullullah S.A.W : Seorang hamba yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan ikhlas kepada Allah S.W.T. dia akan diberi oleh Allah S.W.T. tujuh perkara:
  • 1.       Akan dicairkan daging haram yang tumbuh di badannya (daging yang tumbuh dengan makanan yang haram).
  • 2.       Rahmat Allah sentiasa dekat dengannya.
  • 3.       Diberi oleh Allah sebaik-baik amal.
  • 4.       Dijauhkan dari merasa lapar dan haus.
  • 5.       Diringan baginya siksa kubur (siksa yang sangat mengerikan).
  • 6.       Diberikan cahaya oleh Allah S.W.T. pada hari Kiamat untuk menyeberang titian sirath.
  • 7.       Allah S.W.T. akan memberinya balasan syurga.'
     Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad. Katakan kepada kami kelebihanmu antara semua para nabi-nabi.' Sabda Rasullullah S.A.W.: 'Seorang nabi mengunakan doa mustajabnya untuk membinasakan umatnya, tetapi saya tetap menyimpankan doa saya (untuk saya gunakan memberi syafaat pada umat saya di hari kiamat).'

     Kata orang Yahudi: 'Benar apa yang kamu katakan itu Muhammad, kini kami mengakui dengan ucapan Asyhadu Alla illaha illallah, wa annaka Rasulullah (kami percaya bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan engkau utusan Allah).'
    "Dan sesungguhnya akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berilah berita gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah : 155)

19 RABIULAKHIR 1432H..

24 Mac 2011 = Khamis. Pada hari tersebut adalah hari yg pling classmate ku ske coz da 2 week klas hari khamis kami cancel.weeeee... :D ak pn ngn bahagianye bangun tido lewat. Al-maklum la klas ari2 kol 8, da dpt peluang keemasan ofkos la topup tido pgi yg skian lme terganggu.huhuuu...da bangun lewat, perut pn lapa suda. ntah kenapa ari 2 ak xnk bwk phone g mkn. sekitar jam 12.45 ak pn nga pkai stokin siap2 nk p makan. rse2 nye telinga ak nie de dengar lgu me & u.ala..lgu cassie 2.sbb pintu blik pn da kunci, ak pn malas nk amek phone.maybe member ak kol sbb lambat trun.janji melayu la katakan...hehehe..

orang perempuan nie kalau da jumpe member mmg banyak citer. tak abes2 citcat je.borak punya borak jam da pukul 2.ble balik bilik ak pun terus tengok phone. Nah kau!!! 9 miskol, 5 mesej. Tapi ati nie rse sedap coz yg miskol 2 abah dan along.ak pun terus call along untuk mendapatkan kepastian.tergamam ak seketika setelah along memberi tahu ak tok dah tak de.ak terduduk seperti tidak percaya dengan berita mengejut itu.air mata yang bertakung  tak dapat lgi ak menahan lalu berjurai membasahi pipi.

habis semua kaunter bas ak cri tiket paling awal tapi, ak bukan anak toket bas sesuka ati nak suruh bas 2 jalan. nak tak nak, tunggu la ak sampai pukul 5.dalam perjalanan pulang, mak, abah, along tak henti2 "Hang kat mana da nie? lambat lagi ka sampai?arwah nak dikebumikan lepas solat maghrib." bertambah sedih ati  ini mengenangkan arwah tok tersayang.apakan dayaku, perjalanan ke rumah masih jauh.ak hanya mampu berkata  "tak pa la mak, sempurnakan jenazah 2 yang lagi penting. "jauh disudut atiku nak kucup dahi arwah tok untuk kali yang terakhir.hanya doa dapat ak sedekahkan agar tok di tempat kan dala kalangan orang yang beriman.

hari nie, 30 mac 2011 cukup 7 ari arwah pergi meninggalkan ak dan keluarga.mengenang nasib tokwan yang sunyi tanpa teman hidup disisi amat menyedihkan.setiap kali ak memandang air muka tokwan,jelas terpapar kesedihan .mungkin gelak tawanya hanya lakonan. bagaimana harus kita lupakan kenangan yang terpahat selama lebih 40 tahun bersama isteri tersayang??? tidak semudah itu...tetapi, itu lah yang harus dilalui tokwan untuk meneruskan hidup.

setiap sudut rumah ak merasakan masih terdapat bayang2 arwah.sedangkan ak hanya seorang cucu masih tidak dapat menerima kehilangan yang amat besar,ari2 menangis mengenangkan arwah tok yang sangat sayangkan semua anak,cucu & menantunya. apatah lagi tokwan? bila tokwan tengok tv sorang2 mengalir air mata nya.tv hanya sekadar hiasan tetapi hati dan fikirannya masih ada arwah tok.perlahan-lahan tokwan mengesat air mata di pipi.ak yang memerhatikan tokwan  juga mengalirkan air mata.ak memohon pada mu ya ALLAH....kau berikanlah kekuatan kepada diriku,atokku & seluruh ahli keluargaku untuk meneruskan hidup diatas pemergian arwah tok buat selama-lamanya....
Amin ya rabbal a'lamin.....

Miszz SyazaZana